microcontroller
AVR,  آموزش avr

آموزش avr قسمت اول

چرا میکروکنترلر

در مرحله اول باید بررسی کنیم که اصلا چرا باید از میکروکنترلر استفاده کنیم

microcontroller
microcontroller

می توان از روی اسم خود عبارت میکروکنترلر به نتیجه مطلوبی رسید و پی برد که منظور و مفهوم اصلی آن چیست ؟

همین طور که گفتیم از روی اسم آن یعنی میکروکنترلر می توانی گفت که قطعه کوچک (میکرو) برای کنترل اجزا و عوامل دیگری استفاده می شود  که می توان ویژگی های محیط را با استفاده از اتصال سنسور ها  و ماژول ها  به خود حس و پرداژش کند و با استفاده از خروجی دادن به قطعاتی مانند رله ، موتور ، فن ، المنت ، بلندگو و………. بر محیط تاثیر  گزارد و تغییرات دلخواه را ایجاد می کند ،

این تعریف و توضیح یک مثال کوچکی از میکروکنترلر ها می باشد میکرو کنترلر ها در خیلی از جا ها استفاده و کاربرد دارند که برخی دیگر رو در زیر به آن می پردازیم

مثال های از میکروکنترلر ها :

یک از پرکاربرد ترین مکان های استفاده از میکروکنترلر ها بخش ecu ماشین می باشد که از یک از حیاتی ترین جزع در  ماشین ها امروزی می باشد.

ecu

یکی دیگه از کاربرد های میکروکنترلر که امروزه هم  خیلی به چشم می اید هوشمند سازی لوازم مختلف است که هر دستگاه و لوازم کاربردی را می توان به استفاده از میکروکنترلر ها هوشمند کرد نمونه کوچک آن در این روز ها که بیماری کرونا در جامعه پدید آمده دستگاه های ضد عفونی کنند دست که به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد که عمل کرد بسیار ساده ای دارد .

دستگاه ضد عفونی کنند دست

بعد از این ها می توان کار برد آنها را در صنعت  ذکر کرد به این ترتیب که تمامی درایور های صنعتی از همین میکروکنترلر ها استفاده می کنند و یک خط تولید بزرگ و کار آمد و همچنین هوشمندی را با میکروکنترلر ها می سازند و اجرا  می کنند .

دستگاه-کاربردی-صنعتی-sms-کنترلر-12-رله

همین طور که قبل گفتیم هر چیزی که فکر شو بکنیم را می توان با استفاده از میکروکنترلر های هوشمند کرد  پس مثال های فراوانی رو می توان نام برد از کاربردها ی این میکروکنترلر ها کوچک و کاربردی .

خوب حالا که فهمیدیم که چرا باید از میکروکنترلر استقاده کنیم باید برای شرع کار انتخاب کنیم که از چه مدل ها وخانواده های از میکروکنترلر ها استفاده کنیم

میکرو کنترلر های معروف به چند خانواده تقسیم می شودند :

یک _ AVR

دو – ARM

سه _ PIC

چهار _ FPGA

میکروکنترلر هایی که در بالا ذکر شد از معروف و کاربردی ترین میکروکنترلرها موجود هستند

خانواده میکروکنترلر avr یک از پرکاربرد ترین میکروکنترلر ها موجود در بازار هستش که عموما همه برای شروع این میکروکنترلر رو انتخاب می کنند به این دلیل که نسبت به میکروکنترلر های arm , fpga آسون تر هست و کاربرد و قابلیت های بالایی دارد .

خانواده میکروکنترلر arm یکی از میکروکنترلر ها معروف در صنعته که پردازش بسیار بالایی داره و در محیط های سنگین ( پر از انواع نویز) بسیار خوب عمل می کنه .

خانواده میکروکنترلر های pic هم در سطح avr هستند.

خانواده میکروکنترلر های fpga ، این میکروکنترلرها هم یک از محبوب ها در صنعت می باشد که قابلیت های فوق العاده ای دارد اما برنامه نویسی آن نسبتا مشکل است.

انتخاب ما برای شروع کار خانواده AVR هستش که هم کاربردی و هم نسبت به میکرو های دیگر آسون هست.

یاد آوری :  معرفی میکرو کنترلر و میکرو کامپیوتر ها

شباهت های زیادی از نظر ساختار  در بین میکروکنترلر  ها(ریز کنتلر گرها ) و میکرو پروسسورها (ریزپردازنده ها)  اما بین این دو تفاوت بزرگی هم وجود دارد این هم این است که ریز گردازنده ها فقط یک واحد پردازش هستند و عوامل دیگری مانند ram  ، rom  ، واحد حروجی و وردی به آن متصل می شود و تشکیل یک به اصطلاح رایانه را می کند .

اما در میکرو کنترلر ها این گونه نیست میکروکنترلر ها یک مجموعه کامل هستند در خود قطعه عوامل رم ، رام ، واحد تایمر و ….. درآن وجود دارد .

مقدمه از این خانوده را می توانید در پست میکروکنترلر ها avr مطالعه کنید

بازدیدها: 99

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *